
Березень 2025
Навмисне вживаємо термін ТО (технічне обслуговування) теплоносія, щоби створити зрозумілу аналогію з ТО улюбленого авто.
Можемо погодитись і на інші терміни – сервісне обслуговування, регламентні роботи, тощо.
Адже суть від цього не змінюється: будь-який теплоносій час від часу треба «обслуговувати», тобто дослідити, чи все з ним добре, і якщо ні, то виконати певні дії, аби його стан змінився на прийнятний. Після чого безпроблемно експлуатувати до наступного ТО.
Коли проводити ТО
На наш погляд, самий зручний час – це закінчення сезону (опалення або охолодження ). Теплоносій відпрацював повний цикл, стало відомо про наявні проблеми або ж їх відсутність, попереду є час на спокійне виконання певних дій, прийняття рішень, планування бюджету.
Менш зручний час ( знову ж таки, на нашу думку ) – перед початком сезону ( опалювання або охолодження ). Піджимає час, бракує коштів, але є розуміння, що треба щось робити. Часто застосовуються напівміри, які згодом можуть виявитись не самим ефективними та дешевими.
Зовсім незручний час – з якого боку не подивитись – коли триває сезон. Пожежний варіант по всіх напрямках – немає ні часу, ні коштів, мороз/спека, а за законом підлості ( чи то Мерфі ) додасться ще якийсь форс-мажор типу відсутності електрики. Приймаються максимально неефективні та нерозумні рішення по терміновому «затиканню дірок».
Склад робіт під час ТО
Будемо говорити тільки про теплоносій, хоча не варто забувати про іншу складову – саму систему. Тут своє слово мають сказати інші спеціалісти.
Теплоносій необхідно дослідити за основними фізико-хімічними характеристиками. Для теплоносіїв на основі гліколей такими характеристиками є густина, температура початку кристалізації, рН та лужність. Опційно в залежності від ситуації можна також досліджувати спінення, забруднення, тощо. Такі дослідження можна виконати тільки в лабораторних умовах. Тому потрібно відібрати зразок теплоносія та передати тому, хто виконує подібні роботи та після отримання лабораторних результатів зможе інтерпретувати цифри з практичної точки зору.
Загалом, може бути 3 варіанти:
- Все в нормі. Спокійно експлуатуємо до наступного ТО.
- Параметри настільки далекі від норми або теплоносій настільки забруднений, що непридатний до подальшої експлуатації. В цьому випадку необхідна заміна теплоносія.
- Параметри теплоносія або його чистота не в нормі, але можливо очистити та/або відкоригувати теплоносій до стану, що відповідає вимогам.
В будь-якому випадку результатом виконання ТО ( сервісних робіт ) має стати повний об’єм придатного для експлуатації теплоносія.
Як часто проводити ТО
На нашу думку – після завершення сезону. Тобто, якщо теплоносій експлуатується тільки взимку або тільки літом – 1 раз на рік. Якщо теплоносій експлуатується і взимку, і літом – розумно проаналізувати його стан двічі на рік.
Сказане вище вірно у випадку відсутності аварійних ситуацій, різких змін в поведінці теплоносія та інших нештатних ситуацій, у разі виникнення чого проводити роботи треба невідкладно.